Cassone. Renæssance, Italien. Med malet forside (Kunstindustrimuseet).
Italiensk pragtkiste fra den tidlige renæssance, ofte udsmykket med malerier, anvendt som sidde- og
opbevaringsmøbel, i 1400-tallet forsynet med indfældede malerier: cassone
billeder. Anvendt som brudekiste, ofte parvis.
Cassone - italiensk klædeskiste som fra sengotikken og renæssancen igennem udgjorde en væsentlig del af møbleringen i de italienske højerestandshjem. Man har kaldt dem brudekister, hvad de dog langtfra alle er, i virkeligheden er der kun sikkerhed herfor, hvis der findes adelsvåben for to indgiftede slægter på møblet. Tidlige cassone er fordringsløse møbler med enkel udsmykning - en ret grov ornamentik, undertiden med heraldiske islæt.
I renæssancen udføres kisterne langt fornemmere: frontens centralparti optages måske af et stort eller to-tre mindre malerier. For at gøre træfladen stabil nok er den i så tilfælde ofte pålimet krideret lærred. Så betydelige malere som Botticelli, Uccello, Montagne og del Sarto har malet cassoneforsider. Naturligvis måtte et sådant mesterstykke have en værdig ramme - den blev udskåret af træ eller opbygget af gesso og forgyldt. På særlig rige cassoner findes der tillige malerier på lågets underside.
Efterhånden forlod man malerierne og gik i stedet ind for en yppig plastisk dekoration - for det meste skæringer og undertiden med forgyldninger. Cassone's form var som en aflang kasse eller som en klassisk sarkofag. Det synes i øvrigt som om cassone tillige har fungeret som siddemøbel.
Takket være deres store kunstneriske værdi er forholdsvis mange c. blevet bevaret, fx en renæssance cassone fra Italien, med malet forside, på Kunstindustrimuseet.