Dåbsfad, renæssance, messing med bebudelsesscene (Curt Berndorff).
De fleste dåbsfade er
messing-vaskefade fra 1500-tallet.; først efter 1650 fade særligt fremstillet
til dåbsbrug.
Omkring 1500 gik man mange steder i Europa væk fra at sænke børnene i den vandfyldte font under dåbshandlingen. I stedet anbragtes nu gerne et metalfad over fonten, og fra det blev lidt vand gydt over barnets hoved. Mange dåbsfade var egentlig håndtvættefade, som forinden havde gjort tjeneste i det verdslige liv. - Man skal ikke lade sig distrahere af, at ornamentikken for en stor del er af bibelsk karakter, folk brugte nemlig stort set ikke andet i de dage.
I Tyskland - især i Nürnberg - havde man i 15- og 1600-tallet en betragtelig produktion af dåbsfade, det var bækkenslagerne, som fremstillede dem, men der var kun tildels tale om håndarbejde, eftersom man allerede påså tidligt et tidspunkt kendte til at grovpresse varerne i svære forme af hårdt træ. Efter denne presning eftergik håndværkeren stykket med punsel og cisel, så dekorationerne kom til at stå smukt og klart. Centralmotivet er undertiden en hjort jaget af jæger med hunde - det af synd og død jagede menneske - tre fisk, som symboliserer de døbte, eller bibelske scenerier; på de tidlige tyske er det ofte Adam og Eva ved kundskabens træ eller uddrivelsen af paradis. Motivet kan være omgivet af et bånd med majuskler eller minuskler - store eller små bogstaver. Undertiden er disse inskriptioner meningsløse de er kun at opfatte som pryd. Lidt senere dukker motiver op som spejderne, der vender hjem med den vældige drueklase, som de bærer imellem sig, og Mariæ Bebudelse. Blomstermotiver - ofte stiliserede - og det habsburgske våben forekommer ligeledes. De tyske dåbsfade er ret svære i godset, de er runde af form, og på de tidligste er fanen ganske smal for siden at tiltage i bredden.
Dåbsfad af messing, drevet. Tyskland 1680 (ABR).
I begyndelsen af 1600-tallet gør også nederlandske dåbsfade sig gældende, de er af langt spinklere gods end de tyske, undertiden må de afstives med et jernbånd, hvorom kanten af fanen er bukket. Til gengæld står ornamenteringen skarpere end på de tyske, og drivningerne er yppigere. Formen kan være rund, men fra baroktiden er den lige så ofte ottekantet. Fanen er med bukler og ranker, med ren floral ornamentik eller jægere, vildt og hunde. Man optager motiverne fra de tyske, men supplerer med andre såsom »Evas skabelse«, »David og Goliath«, enhjørningen og et rosemotiv.
Også i Danmark er der lavet dåbsfade, bl.a. på kobbermøllen i Klusris, der kendes eksemplarer med Chr. IV's monogram flankeret af rigsvåbenets vildmænd, og udførelsen er gerne i den nederlandske maner - undertiden med rille gennembrudte dekorationer i fanen.