Logo

Klassicisme

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

 

klassi'cisme (afledt af: klassisk)

 

A. anvendes i modsætning til: klassisk, ofte i noget nedsættende betydning om stil perioder og værker som bevidst efterligner et fortidigt ideal: alexandrinsk klassicisme, augusteisk klassicisme i Rom under Augustus, palladiansk klassicisme i barok.,

 

B. eller nyklassicisme, fællesbetegnelse for enhver kunstretning med antikke forbilleder (modsat barok og rokoko) og især for tiden mellem 1750-1840: Louis Seize, directoire og empire.

Betegnelse for de stilarter, der efterligner de antikke forbilleder. Louis Seize-, directoire- og empiretiden mellem 1750-1840.


Klassicismen opstod i Frankrig i det XVii. årh. og nåede sit højdepunkt under Ludvig XIV. Efter en stilstand i det XVIII. årh., da barokken påvirkede udsmykningen, vandt den atter indpas under Ludvig XVI for at gå over i neo-klassicismen med directoire- og empirestilen. Den var væsentligt en national stil, men påvirkede også andre europæiske lande.


Klassicismens ideal er antikken; dens værker er ofte præget af en streng kølighed, der kan fortabe sig i en lidt stiv korrekthed.


Klassicismen bredte sig i løbet af det XVIII. årh. udenfor Frankrigs grænser; medvirkende til stilens popularitet var den interesse, som udgravningerne af de gamle romerske byer Pompeji og Herculanum (påbegyndt 1748) havde vakt for den græsk-romerske oldtid.


Blandt de bygninger, der blev opført i klassicistisk stil i selve Frankrig, kan nævnes Palais du Luxembourg, Versailles og Louvrekolonnaden. Udenfor Frankrig: Sans-Souci slottet nær Postdam og Peterhofpaladset ved St. Petersborg.


I skulpturen førte efterligningen af antikken til en ret konventionel akademisme (Chaudet's buste af Napoleon); hvorimod man inden for malerkunsten kan pege på en række strålende navne fra Nicolas Poussin (mytologiske scener som "Hyrderne I Arkadlen") og Claude Lorrain (landskaber) til Jacques-Louis David - revolutionens maler ("Napoleons Kroning").


I Danmark vandt klassicismen indpas gennem den franske arkitekt Nicolas-Henri Jardin og den franske billedhugger Jacques Saly, som begge - foruden at skabe uforglemmelige arbejder her i landet - var professorer ved det danske kunstakademi fra midten af det XVIII. årh.


En række betydningsfulde klassicistiske bygninger blev opført i slutningen af århundredet og i begyndelsen af 1800-årene; se nærmere herom i DANSK KUNST.



Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Samling
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (4 stemmer)
Siden er blevet set 1.848 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Har du prøvet Kviz.dk?
Effektiv reklame - klik her