Blev oprettet af et interessentskab ledet af apoteker Frantz Heinrich Müller. I 1779 blev fabrikken overtaget af kronen under enkedronning Juliane Maries protektion og fik derved sit nuværende navn. i 1867 overgik fabrikken fra statens eje til private. Siden grundlæggelsen har dens mærke været tre bølgelinjer, den ene under den anden, i blå underglasur, symboliserende Øresund og de to bælter. Fabrikkens første glansperiode falder i tiden frem til 1800, hvorefter en gradvis nedgang gør sig gældende frem til 1885, hvor en ny stor periode begynder. Produktionen i den første tid, frem til 1779, er tydeligt påvirket af Meissen og Fürstenberg, malet med blå eller røde underglasur-farver, ofte i stiliseret blomstermønster. Fra omkring 1780 fortrængtes rokokoen af nyklassicismen med dekorationer i den samtidige tyske stil. Små kranse af naturalistisk malede blomster i friske farver er et typisk motiv, ligeså medaljoner med portrætter holdt i gråt eller sort. De mange figurer, fabrikken har fremstillet, er næsten alle kopieret efter andre fabrikkers. Samtidig med produktionen af kunstporcelæn blev der hele tiden lavet almindeligt brugsporcelæn i blåt og hvidt, som oftest med enkle blomstermønstre eller dekorationer. Fabrikkens ældste mønster er det musselmalede, kopieret efter Meissen der selv havde kopieret det fra Kina. Det laves stadig, ligesom det smukke Flora Danica-stel, der oprindelig blev udført som en påtænkt gave til Katherina 2. af Rusland. Denne nye produktion efter gamle modeller, sammen med alle de nye stel og figurer, placerer i dag fabrikken blandt de førende porcelænsfabrikker i verden.
Kongelige Porcelainsfabrik. Tallerken fra fuglestellet (ABR)
Kongelige Porcelainsfabrik, den grundlagt i København 1775; karakteristisk for fabrikens produktion er et porcelæn med naturalistiske motiver af danske landskaber og dansk flora, malet i bløde, sarte underglasurfarver. Individuelle kunstnere som Axel Salto, Knud Kyhn og Jais Nielsen har dog også vakt stor interesse for virksomhedens stentøj.