Tysk porcelænsfabrik (1747-), var i 1800-tallet en af Europas førende porcelænsfabrikker. Dens glansperiode ligger fra ca. 1755 til 1767, hvor der produceredes fremragende figurer og servicer i en munter og udsøgt rokoko-stil. Figurerne, hvoraf mange blev modelleret af Franz Anton Bustelli, udmærker sig ved deres enkle, rene former og levende rytmiske linjer samt, i tilfælde af dekor, livfulde og originale farver. De samme friske farver blev brugt til dekorationen af servicerne: naturalistiske blomster, frugter, landskaber og figurscener, malet med stor dygtighed. En anden af fabrikkens specialiteter var biskuit-varer, og her fremstilledes både figurer, portrætbuster samt relieffer, disse ting ofte i nyklassicistisk stil. Efter en økonomisk krise i 1767 sank standarden, og selv om stel og figurer stadig var af god kvalitet, nåede man aldrig den samme originalitet og selvstændige produktion mere. Fabrikken eksisterer stadig.
»Blanc de chine« -figur. Nymphenburg (ABR).
I 1754 blev modelløren Franz Anton Bustelli knyttet til fabrikken. Han var sammen med Kiindler periodens dygtigste skulptør inden for området. Det var derfor ikke mindst figurerne, der gjorde N. berømt. Motiverne var commedia del'arte, putti, børn, kinesere, musikanter samt dertil en række religiøse figurer. Den plint, figurerne står på, er gerne lav og med elegant rocailleværk. Farverne, som ret hurtigt bliver perfekte, er anvendt med mådehold og stor effekt. Den tidlige glasur er først noget grønlig, men den skifter så farve, bliver blågrå og meget blank.
Berømte fra Bustellis periode var også de meget skønne servicer med plastiske rocailler og anden rokoko ornamentik, hvad bemalingen angår, var de dog ikke så selvstændige, her lå de meget tæt op af Meissen.
I 1767 ramtes fabrikken af den almindelige økonomiske krise, der hærgede Europa, og produktionen blev nedsat væsentligt. I 1797 knyttedes J. P. Melchior til fabrikken som modelmester, og han fortsatte den klassicistiske tradition, som var blevet indført i 1770'erne. Under ham skabtes såvel smukke figurer som udmærkede servicer, disse smykkedes bl.a. med malerier efter naturhistoriske kobberstik, ligesom de obligate Louis seize elementer guirlander, bånd og medailloner gjorde sig stærkt gældende. Fremhæves bør nogle meget yndige monogrammer, som opbyggedes af blomster.
I senere tid har N. hovedsagelig beskæftiget sig med at kopiere ældre frembringelser.