Bonboniere af form som et påskeæg. Porcelæn med polykrom bemaling (Erik Vejerslev)
Ægget er et livs-symbol, og man har i oldtidsgrave fundet bemalede æg, som antages at have spillet en rolle i forbindelse med livs-magien. Mange steder i verden har man brugt at udsmykke æg, og ikke mindst i de slaviske lande har man smukke påskeægs-traditioner. Man bruger både at bemale æggene, at koge farvestof ind i æggeskallerne og så evt. påklæbe figurer, som dækker skallen, så farven ikke kommer til der.
En anden metode er at dyppe ægget i smeltet, farvet voks eller lak og så skrabe et mønster deri. Disse arbejder kan være overmåde smukt udført, og da dekorerede æg ofte er udpustede, kan de bevares fra år til år som kunstgenstande.
Udover de naturlige æg kender man eksemplarer opdrejet og poleret i en smuk stensort, i fajance, porcelæn, i træ og af papmache. Endelig er en del - mest russiske - æg udført af sølv eller guld, evt. med prægtige emaillearbejder og besat med ædle stene. Den store juvelkunstner Peter Carl Fabergé, som bl.a. skabte de kejserlige påskeæg, var en sand mester i at finde på variationer. Hans æg var hule, og når de åbnedes stod der måske en lille karet af ædle materialer deri, eller det kunne været et miniaturemaleri af zaren, evt. sammen med hans familie, der åbenbaredes.
påskeæg, med farverig dekoration østeuropæisk folkekunst,
med rødder før kristen frugtbarhedskult.