Postmodernismen er perioden fra ca. 1970’erne til starten af
1990’erne. Dens kendetegn er genbrug af stilarter, citater fra andre bygninger,
fravær af betydning, mange farver, alle former og materialer som lige gyldige.
Piazza d'italia af Charles Moore.
Fantasi i stedet for funktion
Omkring 1978 gjorde en gruppe arkitekter op med modernismens hårde og kantede
former. De ville ikke længere bygge i ensfarvede firkanter, rette vinkler
og med vægt på enkle former. De ville bruge de former, farver og linjer, de
havde lyst til. Postmodernismen blev derfor en blanding af nye og gamle
stilarter med lån fra alle verdensdeles arkitektur. Man legede med formerne og
lånte elementer, fra hvad man end fandt inspiration i.
"Formen følger fantasien", udtalte den postmoderne arkitekt Tschumi
(f. 1944). Hans udsagn var en direkte modsætning til funktionalismens
"Formen følger funktionen"
Arkitektoniske citater
Et hyppigt brugt element i postmodernismen er citater fra andre bygningsværker
og stilarter. Det kan fx være Parthenons søjler, der dukker op ved siden af en
stålkonstruktion fra funktionalismen.
Arkitekten udvælger de former, han synes om, og ser ikke på, hvilken betydning
de har haft. En trekantfronton som på en tempelgavl kan fx sagtens bruges som
portal til en pølsevogn. Og hvorfor ikke sætte et spir fra en gotisk kirke på
et beboelseshus? På den måde får genbruget af formerne en ironisk, drillende
klang i den postmodernistiske arkitektur.
Lige gyldighed
Meningsløse og mærkværdige påfund optræder ofte. En trappe fører ikke
nødvendigvis nogen steder hen. Og hvem siger, at man skal kunne gå igennem en
port, når dens form er nok i sig selv?
Alle former og materialer bliver lige gyldige - forstået på
den måde, at de har lige værdi. En klassisk søjle har ikke mere værdi end et
plasticrør. Nogle arkitekter bruger ligefrem affaldsbrokker i deres bygninger
for at understrege formernes lige gyldighed.
Farver og striber
Farverne er i høj grad med til at vende op og ned på de arkitektoniske lån,
postmodernisterne bruger. Søjler kan laves knaldrøde, eller en kuppel kan males
i alverdens striber. På den måde både genbruger man formerne og forholder sig
til dem på en ny måde, så de mister deres tidligere betydning.
Det ydre - og det indre
Det er især den udvendige side af en bygning, der bliver brugt til arkitektens
leg med former, materialer og farver. Ofte er facaden derfor rent til pynt og
uden sammenhæng med bygningens indre eller bygningens funktion. Indvendigt kan
en spraglet postmoderne bygning have ganske almindelige rum.
Gammelt - men nyt
Postmodernisternes hang til at genbruge fortidens arkitektur bliver til tider
så konkret, at man bygger en hel ny bygning - men i en gammel stil. I Sverige
har man fx bygget en helt ny by af bindingsværkshuse, som man byggede i gamle
dage. Mange forbinder bindingsværkshusene med hygge og landlig idyl, og det er
den betydning, man har givet husene ved at genbruge stilen på ydersiden.
Indvendigt er alt topmoderne og velfungerende. Bindingsværket bliver ren
facade, som ikke hænger sammen med husets indre.