Logo

Reklame-kontramarkering

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Omkring 1880 var det almindeligt i USA og Europa at kontramarkere bronze- og kobbermønter i reklamens tjeneste

Fransk 10 centimes 1856 forsynet med engelsk reklamebudskab om Borwick's bagepulver.

 

Omkring 1880 var det almindeligt i USA og Europa at kontramarkere bronze- og kobbermønter i reklamens tjeneste. Disse blev stemplet med ejer eller firmanavn og sendt i cirkulation for på den måde at gøre reklame. Den engelske fabrikant af »Pears Soap« lod importere 250.000 franske 10 centime stykker, som i England var gyldige for 1 penny. Disse blev stemplet med »PEARS SOAP« og sat i cirkulation af de engelske buschauffører, som købte 14 af disse for 1 shilling og derved lavede en lille ekstrafortjeneste, idet 12 pence = 1 shilling. Det blev dog senere stoppet.

 

I Danmark forsynede firmaet Beauvais danske 5 ører med reklametekst, men da det var forbudt at »ødelægge kongens mønt«, brugte man svenske og norske 5 ører i stedet for. De var gyldigt omsætningsmiddel i Danmark siden 1874. Der findes en lang række danske reklame-kontramarkeringer fra ca. 1880 til 1910; f.eks. Allan Dahl, Corset Huset, Landshotellet, Hotel Molberg, Svendborg Bryghus etc.

 

Lit: Peter Flensborg: Møntårbogen 1976 s.192-198; NR 1995 s·55-92.

 


..

 

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Samling
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (3 stemmer)
Siden er blevet set 1.187 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Danmarks søer og åer er forurenede, gør Magnus Heunicke nok?
Foreslå nyt svar
Effektiv reklame - klik her