Fransk 10 centimes 1856 forsynet med engelsk reklamebudskab
om Borwick's bagepulver.
Omkring 1880 var det almindeligt i USA og Europa at kontramarkere
bronze- og kobbermønter i reklamens tjeneste. Disse blev stemplet med ejer
eller firmanavn og sendt i cirkulation for på den måde at gøre reklame. Den
engelske fabrikant af »Pears Soap« lod importere 250.000 franske 10 centime
stykker, som i England var gyldige for 1 penny. Disse blev stemplet med »PEARS
SOAP« og sat i cirkulation af de engelske buschauffører, som købte 14 af disse
for 1 shilling og derved lavede en lille ekstrafortjeneste, idet 12 pence = 1
shilling. Det blev dog senere stoppet.
I Danmark forsynede firmaet Beauvais danske 5 ører med
reklametekst, men da det var forbudt at »ødelægge kongens mønt«, brugte man
svenske og norske 5 ører i stedet for. De var gyldigt omsætningsmiddel i
Danmark siden 1874. Der findes en lang række danske reklame-kontramarkeringer
fra ca. 1880 til 1910; f.eks. Allan Dahl, Corset Huset, Landshotellet, Hotel
Molberg, Svendborg Bryghus etc.
Lit: Peter Flensborg: Møntårbogen 1976 s.192-198; NR 1995
s·55-92.
..