Rillebillede af Frederik d. 4 og Sophie Hedvig med inskriptionen » De er eet af kunsten, blodet og hjertet « (Rosenborg).
I barok og rokoko var disse ofte udmærket malte billeder meget yndede. De er opbygget af lodret stillede prismatiske stave af træ, som er fæstnet ganske tæt til en plade. Man har så bemalet den ene side af staverne med et motiv og den anden med et andet. Hvert motiver opbygget brudstykkevis, og oftest drejer det sig om portrætter eller bibelske fremstillinger. Betragter man såstykket fra den ene side, ser man måske en mand, og går man over til den anden, er det hans kone, man præsenteres for.
I forrige århundrede fremstilledes efter samme princip lamelbilleder, her bemaledes hver side af lamellerne med hver sit motiv, og ydermere anbragtes lamellerne så langt fra hinanden, at der også blev plads til et bundmotiv på stykket - det kom til syne, når man betragtede det lige forfra. Disse maleri er er for det meste ret pauvre af kvalitet, og ofte er maleriet erstattet af olietryk.