Hvad man skal være opmærksom på
For nybegyndere i restaureringsteknikken er der nogle problemer, som helst må undgås. Senere får du måske lyst til at gå i gang med mange andre arbejdsformer for at udvide dit erfaringsområde, men under alle omstændigheder må du altid være opmærksom på følgende defekter:
Tyndt farvelag:
Når lærredets struktur kan ses tydeligt igennem farvelaget. Hvor baggrundsdetaljer kan ses igennem forgrundens farvelag. Hvor der er små partier, især i baggrunden, som forekommer umalede. Sådanne malerier er svære at rense og bør undgås, i det mindste på de tidlige indlæringstrin.
Stærkt afskallet farvelag:
Dette behøver ingen nærmere beskrivelse. Selvom behandlingen af løse farveskaller er blevet forklaret, vil det være en særdeles vanskelig opgave på dette trin at skulle behandle et helt billede med denne skade. Det gælder også, hvis der forekommer store partier, som er slemt krakelerede.
Tørt lærred:
Hvis lærredet føles tørt ved berøring (føl efter på billedets bagside). Læg øret op mod billedsiden og lad fingrene løbe med et let pres hen over lærredets bagside. Hvis du kan høre en svag »knitren«, betyder det, at billedet sandsynligvis må dubleres, eftersom farvelaget er begyndt at skalle op fra lærredet. Medmindre maleriet er ganske godt og kun har få andre skader, kan det ikke betale sig at bruge penge på en dublering.
Blændramme:
Kig efter beskadigede hjørner og træorm. Hvis blændrammer har en af disse skavanker, må den udskiftes. Dette kan let gøres, hvis lærredet er af standardstørrelse, da de fleste forretninger for kunstnerartikler har et stort udvalg af færdiglavede blændrammer i mange forskellige formatkombinationer til rimelige priser. hvis lærredet har en størrelse, som ikke passer til nogen af formaterne, må man overveje, om man vil formindske det til en af standardstørrelserne, uden at tabet af billedareal vil virke ødelæggende. Hvis dette ikke kan undgås, vil de fleste rammemagere kunne lave blændrammer i den størrelse, du ønsker, men disse er naturligvis dyrere end standardstørrelserne.
Fugtighed:
Hvis lærredet eller pappet, som billedet er malet på, er fugtigt eller klart har været udsat for fugt, er der uden tvivl en proces under udvikling, som på et senere tidspunkt kan resultere i mugdannelser og løse farve flager. Der, hvor fugtangrebet har fundet sted, opstår der undertiden nogle brune pletter, der ligner de jordslåede partier, man kan finde på gamle akvareller. Det er nok klogt helt at undgå sådanne malerier.
Fernislag:
Fernislagets holdbarhed, ensartethed eller endog manglende fernislag kan iagttages ved at holde billedet skråt, så det fanger lyset og således reflekterer fernissens glans. Hvis fernislaget er plettet, bør man undersøge de uferniserede områder nærmere. Det vil blive vanskeligt at rense et sådant parti, hvis farvelaget er tyndt, mens et tykkere farvelag nok ikke ville volde problemer. Et billede med et tyndt farvelag, der er dækket af et jævnt og godt fernislag, ville derimod være værd at købe.
Husk, at ovenstående ikke er blevet skrevet for at hjælpe dig med at finde frem til et værdifuldt billede, hvilket er en helt anden historie, men udelukkende for at vejlede ved udvælgelsen af billeder, som ikke vil volde for mange problemer.
AntikABC.dk ønsker dig god fornøjelse.
Brugernes vurdering
4,9
(
9
stemmer)
Siden er blevet set 2.848 gange - Se og skriv kommentarer herunder.
Du er nu logget ind og siden er tilføjet til din Samling
Der er allerede en bruger med det brugernavn.